Společnost Mitsubishi Electric patří celosvětově k nejsilnějším výrobcům na trhu tepelných čerpadel typu vzduch-voda a vzduch-vzduch. Taková pozice vyžaduje obrovské investice do výzkumu a vývoje, vylepšování provozních a výkonových parametrů čerpadel, nadstandardní úroveň kvality výrobků, servisu a služeb nabízených zákazníkům.
Pro tyto důvody je nám ctí, že již několik let jsme osvědčeným a certifikovaným partnerem Mitsubishi Electric a zákazníkům můžeme tato skvělá zařízení nabízet.
Historie skupiny Mitsubishi
Zakladatel
Iwasaki Yataro
(1835–1885)
Ctižádostivý mladý muž Yataro Iwasaki založil první společnost Mitsubishi – dopravní firmu – v roce 1870. Japonsko vystoupilo ze staletí trvající feudální izolace a ze všech sil se snažilo dostihnout Západ. Yatarova společnost rychle rostla a rozvětvila se do řady výrobních a obchodních firem. 2. světová válka znamenala konec společnosti Mitsubishi jako jednotné organizace. Nezávislé společnosti, jejichž kořeny sahají až ke staré společnosti Mitsubishi, jsou však dodnes aktivní téměř v každém průmyslovém sektoru.
Yataro Iwasaki byl z města Kochi na ostrově Shikoku, kde sídlil mocný klan Tosa. Pracoval pro klan a upozornil na sebe řízením jeho obchodních aktivit v Osace. V roce 1870 založil svou vlastní dopravní společnost Tsukumo Shokai se třemi parníky pronajatými od klanu. Tak se zrodila společnost Mitsubishi.
Původ slavného loga
Yataro v roce 1874 veřejně projevil své vlastenectví, když poskytl lodě k přepravě japonských vojáků na Tchaj-wan. Tím si vysloužil vděk vlády, která ho odměnila 30 loděmi. Yataro v roce 1875 změnil název své společnosti na Mitsubishi Mail Steamship, neboť zdědila zaměstnance a zařízení poštovní služby rozpuštěné vládou.
Rychlý růst Následné nesnáze
Vládní zásah vedl k dočasnému příměří. Lítý konkurenční boj se však znovu rozhořel v roce 1885, kdy Yataro zemřel a jeho nástupcem se stal jeho bratr Yanosuke. Nevraživost ukončilo v roce 1885 vládou sjednané sloučení, které dalo vzniknout společnosti Nippon Yusen – dnešní NYK Line.
Více než doprava
Společnost Mitsubishi nadále rostla a rozšiřovala svou oblast zájmu pod autokratickým vedením Yanosukeho Iwasakiho. Ten koupil více dolů, které měly zajistit zdroje pro společnost Mitsubishi a vzkvétající odvětví v Japonsku. A z názvu společnosti vyškrtl slovo „Steamship“. V roce 1890 zaplatil také částku odpovídající přibližně 1 milionu amerických dolarů za 80 akrů bažinatého mokřadu vedle Císařského paláce. Přestože si tehdy mnozí klepali na čelo, Yanosukeho investice má dnes hodnotu mnoha miliard dolarů.
Moderní řízení
Některé z Hisayových soukromých investic jsou součástí dnešních společností skupiny Mitsubishi. Koupil společnost Kobe Paper Mill, která dnes nese název Mitsubishi Paper Mills. A podpořil založení pivovaru Kirin. Jeho bratranec Toshiya založil společnost Asahi Glass, prvního japonského úspěšného výrobce tabulového skla.
Vedení společnosti Mitsubishi prošlo další modernizací, když Hisayu v roce 1916 vystřídal na postu prezidenta Yanosukeho syn Koyata. Koyata, absolvent Univerzity v Cambridge, začlenil divize jako poloautonomní společnosti. Nasměroval společnost Mitsubishi k vedoucímu postavení v sektoru strojních zařízení, elektrického vybavení či chemického průmyslu. Firmy, ze kterých později vzešla společnost Mitsubishi Heavy Industries, vyvíjely automobily, letadla, tanky a autobusy. A společnost Mitsubishi Electric zaujala přední postavení v segmentu elektrických strojů a domácích elektrospotřebičů.
Více než rodina
Koyata Iwasaki povzbuzoval své manažery a zaměstnance, aby se povznesli nad xenofobii, která zaplavila Japonsko během válečných let. „Mnozí Britové a Američané jsou našimi obchodními partnery,“ připomínal vedoucím pracovníkům společnosti Mitsubishi krátce po vypuknutí války. „Jsou to naši přátelé, kteří s námi realizují společné projekty a sdílí stejné zájmy. Až opět nastane mír, měli by se znovu stát dobrými a věrnými přáteli.“
Rozdílné cesty
S vypuknutím Korejské války začala okupační politika klást důraz na průmyslovou a ekonomickou obnovu. Některé společnosti Mitsubishi se znovu utvořily a většina začala znovu používat svůj název a logo. Ale zachovaly si svou autonomii. Společnosti dosahovaly samostatně a nezávisle mnohem větších úspěchů, než jakých by dosáhly jako jedna organizace. Zároveň těžily z jejich citu pro sounáležitost, který vychází ze společné historie a firemní kultury.
Text a fotografie poskytl výbor společnosti Mitsubishi pro veřejné záležitosti.